
A legfontosabb a nyitottság és a bátorság
Pongrácz Ramona vegyészmérnökként dolgozik a gyógyászati segédeszközök előállításával foglalkozó Coloplast Hungary Kft. nyírbátori gyárában. Fizikus kollégái mellett a kémiai folyamatokért felel a „Tudós csapatban”. Nem volt mindig ilyen jó barátságban ezzel a szakterülettel, aztán jött a fordulat – erről és a munkája sokszínűségéről is mesél nektek.
Útravalóját egyenesen a Coloplast folyosójáról hozta:
„Ha egy probléma megoldásához hozzáfogsz, már meg is oldottad a probléma felét, a másik felét oldjuk meg közösen!” Ramona számára ebből a legfontosabb szó a „közösen” – lányok és fiúk közösen válaszolják meg a felmerülő kérdéseket, együtt oldják meg a problémákat.
Mi a feladata egy vegyészmérnöknek egy tudós csapatban?
Sokszor van szükség anyagvizsgálatra – például, ha elakad egy termelési folyamat vagy a beérkezett alapanyagok (oldószerek, fóliák) problémát okoznak a gyártás során. Ilyenkor az olyan elsődleges vizsgálatokat, mint a mikroszkópos vizsgálat vagy egy szakítószilárdság vizsgálat, gyáron belül végezzük. Az is előfordulhat, hogy a helyben rendelkezésre álló mérési lehetőségek nem elegendőek, ilyenkor külső laborokat keresünk fel. A mintát magam viszem el a laborba vagy egyetemre, az adott anyagra vonatkozó tulajdonságokat pedig szintén én mérem meg külső segítséggel, így folyamatosan bővíthetem a tudásom. Ilyen külső vizsgálat lehet egy DSC vizsgálat, egy 3D mikroszkópos vizsgálat, a gázkromatográfia vagy egy NMR vizsgálat.
Úgy tudom, a gyakorlati anyagvizsgálaton kívül tanítasz is.
Így van, a csapatunk gyáron belül és a Debreceni Egyetemen is szervez oktatásokat a nálunk alkalmazandó természettudományos ismeretekről. Mivel a kémia áll hozzám a legközelebb, a műanyagokról, polimerekről tartok előadást. A Coloplastnál jellemző reakciótípusokat mutatok be, ezzel is szemléltetve, hogy az egyetemen tanultak hogyan jelennek meg a való életben. Az elméleti órákat gyakorlati mérésekkel, megfigyelésekkel színesítem.
Mi a munkád legizgalmasabb, leginspirálóbb része?
Mivel a gyár összes területéről érkeznek hozzám megkeresések a katétergyártástól a sebtapaszgyártásig, a változatosságot emelném ki. Csapatunk azon is sokat dolgozik, hogy jobban megértsük az okokat és a folyamatokat, ne csak akut problémákat hárítsunk el. Nem mindig van egyszerű dolgom, mert sokszor több hónap vagy akár év, míg egy folyamatot teljesen megismerünk, de közben állandóan fejlődöm és friss tudásra teszek szert.
Mi motivált abban, hogy ezt a szakmát válaszd?
Diákként azokat a közösségeket kerestem, ahol szükség volt kreativitásra. Első körben az oktatók képesek inspirálni a diákokat, főleg, ha kémiáról van szó. Ezt a tárgyat nem elég tanítani, meg is kell kedveltetni a diákokkal, ami gyakorlati tevékenységgel és kreatív oktatással sikerülhet. A középiskolában kezdődött nekem is a kémia iránti érdeklődésem, ehhez pedig nagyban hozzájárult a kémiatanárnőm.
Eleinte tanár szerettem volna lenni, ezért a kémiával párhuzamosan elvégeztem a pedagógiát is. Közben egyre jobban megszerettem a labortevékenységeket, a kutatómunkát, így ez határozta meg a pályám. Egyetemi kutatómunkákban vettem részt, és végül az ipari alkalmazott vizsgálatoknál kötöttem ki.
Ehhez nem kell mély természettudományos ismerettel rendelkezni, elég, ha felfedezzük magunk körül a kémia, biológia vagy fizika jelenlétét. Ha például legyártunk egy katétert, abban ott a kémia, hiszen egy polimerizációs reakció során készül. Szintén megjelenik a fizika, mert az urológiai katétereknél nagyon fontos a súrlódás és annak mérése; emellett ezeknek a termékeknek sterilnek kell lenniük, így a baktériumok, gombák jelenlétét is ellenőriznünk kell. Mindez nagyon jól szemlélteti, hogy a természettudományok sokszínűsége hogy jelenik meg egyetlen termék esetében.
Milyen kihívásokkal találkoztál az utad során?
Az első kihívást a középiskolában éltem át. Akkoriban még nehezen boldogultam a kémiával, a természettudományok viszont nagyon érdekeltek. Döntenem kellett, merre tanulok tovább, és ezt az utat választottam. Nagyon tartottam a kémiától, hiszen tudtam, hogy vannak hiányosságaim. Ekkor az új iskola, az új közösség és az új tanár új lehetőséget adott a kémia megszeretésére, így még jobban beleástam magam ebbe a tárgyba.
Egy másik kihívás az egyetemi években ért. A kémia nagyon sokrétű, így számtalan témában kiteljesedhet az ember. Félő viszont, hogy ha valaki a kémián belül csak egy témával foglalkozik, akkor más területhez hozzá sem tud szólni. Kezdetekben én is a szervetlen kémián belül foglalkoztam egy érdekes témával, amiből aztán a szakdolgozatomat is írtam, viszont hiányoltam a különböző szerves vizsgálatokat és a vizsgálatokhoz szükséges eszközök gyakorlati alkalmazását. Ezért szakterületet váltottam és utólag úgy gondolom, ez a lépés nagyon sokat segített, hiszen több ismeretre és gyakorlati tapasztalatra tettem szert.
Miért tartod fontosnak, hogy több lány legyen a mérnöki, kutatói és informatikai területeken?
A lányok szemléletmódja eltér a fiúkétól, ezért ahol a munkaközösségben férfiak és nők együtt dolgoznak, ott több jó ötlet bontakozik ki. Fontos, hogy a lányok ne gondolják úgy, hogy a mérnöki, kutatói, informatikai területek „férfias” szakmák, hisz a nők megfigyeléseire is szükség van. Sokszor a lányok munkája precízebb, ami jól kiegészíti a fiúk tevékenységeit. Én is egyedüli nőként dolgozom a már említett tudós csapatban. Ha magunkra nézek, azt látom, hogy sokkal harmonikusabb a közös munka így, hogy mindkét nem képviselteti magát.
Mi az a legfontosabb tanács, amit egy fiatal lánynak adnál, aki hasonló pályára készül?
A legfontosabb a nyitottság és a bátorság. Nyitottnak kell lenned az új dolgokra, nem szabad leragadnod egy kutatási területen, hiszen lehet, hogy több témából születik majd egy izgalmas felfedezés. Ha a kémiát választod, akkor sem szabad elfelejtened, hogy kéz a kézben jár több más területtel, ezért azok felé is nyitottnak kell lenned. Szakmai és emberi szempontból is meghatározóak lehetnek a különböző kapcsolatépítő események – konferenciák, külföldi tanulmányutak, ösztöndíjak. Bátran vágj bele új kihívásokba, ha pedig elbizonytalanodsz, merj segítséget kérni!
Mit jelent számodra a Lányok Napja kezdeményezés?
A Lányok Napja számomra új perspektívát, lehetőséget jelent. Lehetőséget teremt a lányoknak, hogy betekintsenek olyan gyártási környezetekbe, ahol megfigyelhetik, hogy az addig olyan egyszerűnek gondolt folyamat milyen sok lépésből, milyen sok tudományos ismeretből tevődik össze. Megfigyelhetik, hogy a női kollégák a legkülönfélébb pozíciókban segítik a gyártási folyamatokat, a problémamegoldást. Új perspektíva tárul a diákok elé, ami összeköttetést teremt a középiskolában tanultak és az ipari tevékenységek között. Ez a tapasztalat pedig nagy segítség lehet a pályaválasztásban is.